Vad & Varför?

Ordet vad & varför använder man ganska ofta i många olika situationer har jag kommit på.

När man har tråkigt så använder man order väldigt mycket genom att ställa en fråga till sig själv eller någon annan för att komma på någonting att göra.
Till exempel: Vad ska vi göra? Vad kan man göra? Vad vill du göra?

Sen tycker jag att ordet varför används ganska ofta när man är negativ eller pessimistisk.
Till exempel: Varför gjorde du så? Varför skulle jag? Varför är allting mitt fel?

Orden används även hyffsat blandat när man talar med sig själv eller med andra.
Till exempel: Vad har det med saken att göra? Varför är det så? och på många andra sätt inom svenska språket utan att vi ens tänker på det.

Vad & Varför är två helt vanliga ord som vi använder oss av när vi talar, men ingen tänker egentligen på att det nästan alltid är en fråga det handlar om och att man alltid använder orden för att få ett svar eller något bekräftat för sig.

För mig på senaste tiden så har just dom två orden används väldigt ofta i många olika fall.
Varför gjorde han/hon så då? Varför känner du så? Vad hände då? Vad tycker du då? Vad ska vi göra? Varför ska vi göra så?
För att livet inte ska bli någon frågesport eller ett stort frågetecken för en själv och andra, med tanke på att det är väldigt sällan man får svar på alla sina frågor eller får det svaret man vill ha.
Så kan även dessa två orden användas till att ge sig svaren på frågorna du söker om du använder dom rätt och ställer rätt ord framför eller bakom dom.

Tänk inte bara på "Vad alla andra kan borde göra" utan tänk på "vad du själv kan göra" eller istället för att ställa sig fråga "Varför gjorde du så emot mig?" så kan det vara värt att vända på det även om det är mycket jobbigare än att lägga det på någon annan "Vad gjorde jag för att hon/han skulle göra så?"

I nästan alla fall så finns vad & varför med. Men det är upp till dig vad du sätter innan och efter dina egna ord. Vill man leva negativt så kan man göra det och alltid ställa frågan "Varför är livet så hårt?"
Vill man leva positivt och ta tag i livet och acceptera att det går upp och ner så kan man fråga "Vad kan jag göra för att det ska bli lättare?"

Valet är helt upp till varje individ.


Nu har jag flummat nog i detta inlägget:P
Frågan är nu bara vad jag kan göra för att komma på något att hitta på. Tack & hej för denna gången!

Kommentarer
Postat av: thesswester - inte som alla andra

sv: sant! ;) tack för svaret :)

2010-08-17 @ 21:47:32
URL: http://thesswester.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0